Spis treści
Zdarzyło ci się kiedyś przez przypadek uszkodzić jakiś produkt w sklepie? A może twoje biegające dziecko strąciło coś z półki? Co wtedy? Kto płaci za uszkodzony produkt w sklepie?
W sklepach często panuje duży tłok i wystarczy chwila, aby jakiś produkt spadł z półki. Często też robimy zakupy z dziećmi, które biegają po całym sklepie i wystarczy chwila nie uwagi, aby twoja pociecha uszkodziła coś podczas zakupów. Zdarza się i tak, że sami wrzucimy niefortunnie produkt do koszyka, a ten pęknie i rozbije się. Co w takiej sytuacji i jaka powinna być nasza reakcja? Okazuje się, w zależności od okoliczności poniesiemy lub nie, konsekwencje poniesionej szkody.
Kto płaci za uszkodzony produkt w sklepie?
Tak jak pisaliśmy wcześniej w zależności od okoliczności sprzedawca, może nas obarczyć winą za uszkodzony produkt. Mówiąc prościej. Jeśli produkt spadnie nam z półki i możemy to wytłumaczyć jego nieprawidłowym ustawieniem, nie powinniśmy za niego płacić i będzie to strata, którą ponosi sklep. Jeśli natomiast to my zawinimy i np. źle włożymy produkt do koszyka to wtedy to my musimy za niego zapłacić, co ma swoje odzwierciedlenie w prawie. Według art. 415 Kodeksu cywilnego:
„Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia”
A co w przypadku, kiedy towar uszkodzi dziecko? Tu sprawa jest prosta. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, dziecko poniżej 13 roku życia, nie ponosi odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę.