Spis treści

Czy powinniśmy wręczyć napiwek po posiłku? To pytanie nurtuje wielu z was, bo z jednej strony miło podziękować kelnerowi za jego pracę, a z drugiej jak mamy to zrobić, żeby nie zaliczyć przysłowiowej „gafy”? W naszym artykule znajdziesz wszystkie odpowiedzi!
Dawanie małego napiwku to miły gest ze strony klienta, który jest zadowolony z danej usługi. Napiwki nie ograniczają się jedynie do restauracji, możemy dać je również kierowcy taksówki, fryzjerowi czy kurierowi.
Wiele osób nie wie w jakim momencie powinno się dawać napiwek, oraz jaka powinna być jego kwota. A co zrobić w sytuacji, gdy płacimy kartą? Czytaj dalej!
Kto powinien dostać napiwek?
W wielu krajach na całym świecie dawanie napiwków jest znaną praktyką, a czasem nawet uważane za obowiązek. Dobrym przykładem są tutaj Stany Zjednoczone, gdzie prawie każdy zostawia napiwek. Ponadto zwykle są już uwzględnione w rachunku.
W Polsce nie ma takiej zasady – zostawiamy napiwek, gdy uważamy to za stosowne. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z usługi, nie ma obowiązku dopłacać.

Ile napiwku należy zostawić?
Przyjmuje się, że wartość napiwku powinna stanowić między 5%-15% kwoty zamówienia. Jeśli zamówienia wyniosło 50 zł, możemy zostawić 5 zł napiwku, jednak lepiej nie zostawiać drobnych monet, gdyż jest to przejaw złego stylu.
Jak powinno wręczać się napiwki?
Najłatwiej pozostawić pieniądze przy rachunku, który najczęściej podawany jest w specjalnym etui czy koszyku. Gdy nie masz drobnych a chcesz dać napiwek, poproś o wydanie mniejszej reszty. Przykładowo chcesz zostawić 10 zł napiwku, a dajesz banknot 20 złotowy – poproś o wydanie 10 złotych. Jeśli tego nie zrobisz, kelner nie wyda Ci reszty.

Co w sytuacji, gdy płacimy kartą płatniczą?
W tej sytuacji dawanie napiwku może być bardziej kłopotliwe. Możesz poprosić kelnera naliczenie większej kwoty, ale nie masz pewności, że gotówka trafi do obsługi. Lepszy sposobem będzie podziękowanie miłym słowem i pamiętanie o napiwku na następny raz.
W niektórych restauracjach napiwek jest naliczany odgórnie – zatem dostajemy wyższy rachunek, niż wynikałoby to z cen dań. Informacje o takim zabiegu znajdziemy w karcie menu.